Adapter eller ej?
Mikkel Z. Herold
2012-03-11 20:29:25 UTC
Jeg har fiberbredbånd fra Waoo og deres nye Tilgin HG2301-router. Og så
har jeg IP-telefoni fra Fonet.

Da jeg skiftede fra den gamle router (en Tilgin HG1311) var der en masse
bøvl med at få telefonien til at virke igen, og det viste sig, at det
var Fonet, der skulle sætte min forbindelse anderledes op – noget med,
at der skulle aktiveres DDI fremsendelse.

Mens Waoo og Fonet gik og rodede med at finde ud af, hvad problemet var,
besluttede jeg mig for at kigge efter en adapter i stedet, for sådan en
skulle efter sigende kunne løse problemet.

Imidlertid lykkedes det dog at få telefonien op at køre igen via
routeren, så nu står jeg med en adapter (Linksys PAP2T), som jeg ikke
ved, om jeg skal bruge til noget.

På den ene side er jeg tilhænger af at have et så simpelt set-up som
muligt, og derfor hælder jeg mest til at droppe adapteren.

På den anden side gider jeg ikke igennem så meget bøvl igen, næste gang,
Waoo vil skifte min router ud – og det er, som jeg forstår det, det jeg
kan undgå ved at bruge adapteren.

Er der andre fordele ved at benytte en adapter? Vil jeg kunne tage den
med mig på ferie, for eksempel, og benytte den der??

Som det kan høres er jeg helt newbie inden for IP-telefoni, så gode råd
modtages gerne!

Mvh. Mikkel
--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face"
Sting, "The Wild Wild Sea"
Ole C
2012-03-11 23:02:55 UTC
Post by Mikkel Z. Herold
[...]
Det kan du tilsyneladende også bare gøre.
Post by Mikkel Z. Herold
På den anden side gider jeg ikke igennem så meget bøvl igen, næste
gang, Waoo vil skifte min router ud – og det er, som jeg forstår det,
det jeg kan undgå ved at bruge adapteren.
Sandsynligvis korrekt - men det behøver du jo ikke gøre før det er aktuelt.
Post by Mikkel Z. Herold
Er der andre fordele ved at benytte en adapter?
Egentlig ikke når Waoo er så venlige at lade dig bruge deres router til dit
Fonet abonnement. Hos mange (de fleste?) udbydere kan man ikke bruge deres
udstyr til andre firmaers telefonabonnement.
Post by Mikkel Z. Herold
Vil jeg kunne tage den
med mig på ferie, for eksempel, og benytte den der??
Hvis du er et sted med en fungerende internetforbindelse via et modem eller
en router, så ja. Men du skal jo også have en telefon....
Og de fleste hoteller stiller jo kun en trådløs internetforbindelse til
rådighed for pc'er eller smartphones.

I dit sted ville jeg betragte udgiften til adapteren som lærepenge - og så
dyr var den vel heller ikke.
Du kan også forsøge at sælge den i en markedsgruppe - eller bare have den i
reserve hvis det bliver aktuelt.
--
vh
Ole C