Telefonrør aftaget - og hvad så?
Kert Rats
2010-06-23 18:53:01 UTC
Hvis man løfter røret og undlader at lægge på, siger hørerøret dut-dut-dut
....efter er kort stykke tid. Mit spørgsmål er, om man kommer til at betale
for dut-dut-tiden.

Venligst

Kert Rats
Allan S. Olsen
2010-06-23 21:54:30 UTC
Post by Kert Rats
Hvis man løfter røret og undlader at lægge på, siger hørerøret dut-dut-dut
....efter er kort stykke tid. Mit spørgsmål er, om man kommer til at
betale for dut-dut-tiden.
Hvis det er traditionel telefoni vi taler om, så når "optaget tone" træder
ind, går linien over i det man på fagsprog kalder linieblokade, hvilket også
betyder at taksering stopper.
Men det er god skik ikke at lade telefonen stå i linieblokade længere tid,
da overhøring i kabler kan give udslag i at naboer i kablet kan høre optaget
tonen, også kaldet overhøring.

Mens det var normalen, at vi havde fastnet, var der desværre en del personer
der brugte at lægge røret ved siden af telefonen når de skulle på ferie,
have fred eller på anden vis være fri for at modtage opkald. Dette afstedkom
at andre kunder i kablet ofte fejlmeldte deres linie for overhøring. I disse
tilfælde, måtte teleselskabet ofte lukke for den linie der stod i blokade
inde fra centralen af og når vedkommende så vendte hjem, var telefonen
selvfølgelig afbrudt. Og det betød jo at denne kunde også måtte fejlmelde
sin telefonlinie. Lidt dumt.

Men i nutidens Danmark, hvor telelinier er blevet fortrængt af datalinier og
IP telefoni, da er skaden knap så stor, da optagettonen laves i IP-adaptoren
og "kun" forstyrrer lokalt på kundens adresse og ikke ødelægger noget for
andre i kablerne fra central mod kunde.

Allan
Leif Neland
2010-06-24 21:18:13 UTC
Post by Allan S. Olsen
Post by Kert Rats
[...]
En ferie-fidus ville være at lægge en lus i stikket, så linien er helt
kortsluttet.

Så kan der ikke ringes på linien, og det kan vel ikke lave overhøring?

Leif
Allan S. Olsen
2010-06-24 23:02:16 UTC
Post by Leif Neland
En ferie-fidus ville være at lægge en lus i stikket, så linien er helt
kortsluttet.
Så kan der ikke ringes på linien, og det kan vel ikke lave overhøring?
Leif
Doh, der er jeg dig svar skyldig, men mht. ohms lov så burde en kortslutning
i hvert fald hindre at en "strøm" går igennem ledningerne.
Og i dette tilfælde altså telefonien - dut-tonen.

Så ja, måske har du ret.

Allan
jos
2010-06-25 11:22:29 UTC
Post by Allan S. Olsen
Post by Leif Neland
[...]
Det er vi ikke enige om. En kortslutning svarer til at røret er taget af og
der løber konstant strøm (svjh ~20 mA)
Post by Allan S. Olsen
Og i dette tilfælde altså telefonien - dut-tonen.
Så ja, måske har du ret.
i at der ikke er krydstale - ja
men en mere reel metode er at tage stikket til telefon[erne] ud, = der kan
ikke ringes, og der er ikke krydstale,
og mindre betydningsfuldt: teleselskabet har intet strømtab :-)
finn
Allan
Allan S. Olsen
2010-06-25 22:27:35 UTC
Post by jos
Det er vi ikke enige om. En kortslutning svarer til at røret er taget af
og der løber konstant strøm (svjh ~20 mA)
Ikke helt, for der er en indre modstand i et apparat, typisk svjh, på ca.
600 Ohm.
Dette er årsagen til at afløftet rør giver overhøring, da der er lidt nok
"modstand" til at der kan opstå "tale".
En ægte kortslutning "kvæler" dette imho.

Allan
Leif Neland
2010-06-27 21:23:52 UTC
Post by jos
Post by Leif Neland
[...]
En "telefontyv" med krokodillenæb tror linien er død,
og tager en anden linie.

Leif
Kert Rats
2010-06-28 11:09:45 UTC
Post by Leif Neland
Post by jos
Post by Leif Neland
[...]
Den sikre måde er altså at trække stikket ud af samtlige telefoner.
Det vil jeg gøre, når jeg næste gang ikke er hjemme i længere tid.

Venligst

Kert Rats
Leif Neland
2010-06-28 21:18:24 UTC
Post by Kert Rats
Post by Leif Neland
Post by jos
Post by Leif Neland
[...]
Med mindre at du trækker stikket ud i begge ender, og gemmer kablet væk,
kan telefontyven jo bare sætte stikket i igen.

Eller sætte krokodillenæb på tilslutningerne i dåsen udenfor huset.

Leif