Almindeligt fastnet eller IP telefoni
Mort1s1
2013-04-15 10:13:45 UTC
Jeg overvejer at skifte min almindelige fastnet telefoni ud med IT
telefoni - Er der nogen som kan / vil fortælle mig lidt om fordele og
ulemper - ud over prisen.

Mort1s1
Ole C
2013-04-16 08:17:09 UTC
Post by Mort1s1
Jeg overvejer at skifte min almindelige fastnet telefoni ud med IT
telefoni - Er der nogen som kan / vil fortælle mig lidt om fordele og
ulemper - ud over prisen.
Den altovervejende fordel er, som du selv er inde på, prisen. Ikke mindst
udlandspriserne er så lave, at de trækker tårer i øjnene.
Kvaliteten er normalt fuldt på højde med analog telefoni. Men hvis dit
internet er "nede", for eksempel pga. strømnedbrud, kan du selvfølgelig ikke
telefonere. Men da mange efterhånden anvender trådløse telefoner i hjemmet,
er de vant til at manglende el betyder at telefonen ikke fungerer - og de
fleste har jo også en mobiltelefon, som (formentlig) fungerer i den
situation.

Læs evt. mere her: https://www.fonet.dk/
Ikke mindst Fonets pris for opkald til mobiltelefoner er værd at lægge mærke
til....
--
vh
Ole C
Mikkel Z. Herold
2013-04-17 15:09:41 UTC
Post by Ole C
[...]
En anden ting, du skal være opmærksom på er, at du skal have koblet dit
IP-telefonisignal på dit primære telefonstik, hvis du vil kunne bruge de
øvrige telefonstik i huset.

Det er ikke specielt kompliceret, men dog værd at huske - ellers kan du
kun benytte telefoner, der er koblet direkte til din nye IP-telefoniadapter.
Post by Ole C
Læs evt. mere her: https://www.fonet.dk/
Ikke mindst Fonets pris for opkald til mobiltelefoner er værd at lægge
mærke til....
Helt enig. Og så er deres kundeservice uforlignelig - har altid fået
top-professionel og personlig support, når der har været problemer
(også, når det ikke var deres skyld!).

Mvh. Mikkel
--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face"
Sting, "The Wild Wild Sea"
Bo
2013-05-21 21:53:16 UTC
Post by Ole C
er de vant til at manglende el betyder at telefonen ikke fungerer - og de
fleste har jo også en mobiltelefon, som (formentlig) fungerer i den
situation.
Hvis mobiltelefoncentralerne fungerer på samme måde som for 10-15 år
siden, så har de kun begrænset powerbackup i forhold til en almindelig
fastnetcentral. Så vil det afhænge af strømafbrydelsens varighed, for
om et mobilopkald kan foretages, selvom mobilen er fuldt opladet.

Endvidere er der fortsat problemer med tale- og lydkvaliteten på
IP-telefoni. Ekko kan forekomme på samtalerne, hyppigst hos
B-abonnenten, men kan også forekomme hos A-abonnenten. Hvis man vil
undgå det problem, er en PSTN-linie langt at foretrække.

Mvh
Bo
Anders Majland
2013-05-22 09:58:23 UTC
Post by Bo
[...]
Njae ISDN hvis man vil have god lydkvalitet - men det er jo næsten uddødt.

Min oplevelse som privat bruger af IP telefoni i efterhånden en del år* er
såfremt der er båndbredde "nok" er samtalekvaliteten højere end pstn og
mobil.

Jeg ringer både en del ud (der du kanler A-abbonement ?) men også ofte hjem
udefra.

* først musimi, dernæst viptel
/A
Anders Majland
2013-05-23 07:56:10 UTC
Apropos lydkvalitet:
http://ing.dk/artikel/trods-heftige-smartphones-fiasko-vellydende-mobilsamtaler-158973
Bo
2013-05-23 13:26:14 UTC
Post by Anders Majland
http://ing.dk/artikel/trods-heftige-smartphones-fiasko-vellydende-mobilsamtaler-158973
Meget enig med indholdet i artiklen.

Mvh.
Bo
Is
2013-11-30 16:07:26 UTC
Post by Ole C
Post by Mort1s1
[...]
har lige kigget på ovenstående - det ser godt ud

jeg har eller for nogle år siden fravalgt fastnet pga prisen . men nu
har TDC fjernet en sendemast fordi men ikke pludselig ville give det
dobbelte i leje pladsen sendemasten, så mobil dækningen er tiltider helt
væk.
mvh Erik