telefoniudbyder?
Cykelsmeden
2011-06-06 15:54:33 UTC
er der nogen steder hvor man kan se hvilken udbyder der "ejer" et givet
nummer?
elle mere specifikt, om et givet nummer er mobil, IP eller fastnet?

//finn
Brian Kals
2011-06-06 16:35:09 UTC
Post by Cykelsmeden
er der nogen steder hvor man kan se hvilken udbyder der "ejer" et givet
nummer?
Ikke mig bekendt
Post by Cykelsmeden
elle mere specifikt, om et givet nummer er mobil, IP eller fastnet?
Det tror jeg heller ikke, da de i dag kan porteres som man lyster.
Den eneste indikator jeg kender til, er 3´s irriterende "ringetone"
Post by Cykelsmeden
//finn
Mvh
Brian
Frank Damgaard
2011-06-06 19:11:56 UTC
er der nogen steder hvor man kan se hvilken udbyder der "ejer" et givet nummer?
elle mere specifikt, om et givet nummer er mobil, IP eller fastnet?
//finn
http://www.itst.dk/tele-og-internetregulering/nummerforhold/nummerplanen-1

"Sådan husker man et mobilnummer

Numre, der starter med følgende cifre: 2, 30, 31, 40, 41, 42, 50, 51, 52, 53, 60, 61, 71,
81 og 91, er fortrinsvis afsat til mobilkommunikation.
"

ITST har også en nummerliste med hvem der har "købt" diverse nummerserier.

jeg tror dog ikke du finder noget generelt om det er IP, fastnet eller lign.
sålænge samtaleprisen er den samme.
Brian Kals
2011-06-06 19:38:09 UTC
Post by Frank Damgaard
[...]
Det er rigtig, men man kan bare ikke være sikker i dag.
F.eks kan du jo lave dit fastnet nummer om til mobil.
Om man også kan den anden vej rundt, det er jeg ikke helt klar over.

Mvh
Brian
Ole C
2011-06-06 21:56:57 UTC
Post by Brian Kals
F.eks kan du jo lave dit fastnet nummer om til mobil.
Er du helt sikker på det?
For nogle år siden gjorde Sonofon meget ud af det i sine reklamer, men
faktisk var der ikke tale om en "ægte" portering, men om en viderestilling
af fastnetnummeret, der kun gjaldt så længe man var Sonofon-kunde.
Jeg ved ikke om Telenor stadig tilbyder den service.
--
vh
Ole C
Chano Andersen
2011-06-06 22:35:31 UTC
Post by Ole C
Post by Brian Kals
[...]
De tilbyder vist at man 100% kan bruge fastnet nummeret på mobilen, men
det vil være en ret dårlig forretning for dem i forhold til indgående
kald, hvor de kun får interconnect betaling som til fastnet numre,
hvilket er MEGET lavere end indgående mobil kald.

Et andet problem er SMS'er til andre udbydere, og ikke mindst FRA andre
udbydere, som kan give lidt problemer hvis nummeret er i en fastnet serie.

Men faktum er, at hvis nummeret på ITST's liste er angivet som mobil,
betaler du mobiltakst, er det angivet som fastnet betaler du fastnet takst.

- Chano Andersen
Jean
2011-06-17 18:47:20 UTC
Post by Chano Andersen
[...]
Telenor tilbyder kun at alle opkald til fastnetnummer bliver viderestillet
til ens mobil, som har sit eget nummer.

Folk der ringer fra fastnet til et fastnetnummer, som viderestiller til en
mobil betaler alm. fastnettakst.
http://www.telenor.dk/privat/mobil/mobil/services/yndlingsnummer/
Post by Chano Andersen
Et andet problem er SMS'er til andre udbydere, og ikke mindst FRA andre
udbydere, som kan give lidt problemer hvis nummeret er i en fastnet serie.
Du kan IKKE sende SMS'er til et fastnetnummer.
Post by Chano Andersen
Men faktum er, at hvis nummeret på ITST's liste er angivet som mobil,
betaler du mobiltakst, er det angivet som fastnet betaler du fastnet takst.
Korrekt.

Mvh Jean.
Chano Andersen
2011-06-18 10:31:51 UTC
Post by Jean
[...]
Ja, for private.. Men for erhverv er det en anden sag, følgende sakset
fra Telenors hjemmeside, antyder, at SMS vil fungere med fastnet
nummeret, og Telenor garantere at det virker for Telenor kunder.

"F2M fungerer på telefonnumre fra vores fastnetnummerserie (724xxxxx).
Din virksomhed kan konvertere numre, som allerede er i brug i Multiplan
Direkte Linie til brug på mobiltelefoner. Virksomheden kan også
konvertere fastnetnumre fra en anden teleoperatør i Danmark til en
mobiltelefon hos Telenor.

Vær dog opmærksom på, at sms'er i enkelte tilfælde ikke overføres fra
andre operatører. "

Kilde:
http://www.telenor.dk/erhverv/kundeservice/kundeservice/mobil/services-og-loesninger/f2m/

Men rigtigt, ser vi på privat produktet, så er det umiddelbart blot en
viderestilling, om end den sikkert rent teknisk routes lidt anderledes
en hvis kaldet var viderestillet.

- Chano Andersen
Jean
2011-06-17 18:48:25 UTC
Post by Brian Kals
F.eks kan du jo lave dit fastnet nummer om til mobil.
Det kan man ikke nej! Det er kun en viderestilling....

Mvh Jean.
Chano Andersen
2011-06-18 10:33:39 UTC
Post by Brian Kals
F.eks kan du jo lave dit fastnet nummer om til mobil.
Det kan man ikke nej! Det er kun en viderestilling....
For private, ja, men ikke for erhverv, læs mit indlæg fra tidligere.

- Chano Andersen
Michael Kjærsgård
2011-06-19 17:21:40 UTC
Post by Brian Kals
Det er rigtig, men man kan bare ikke være sikker i dag.
F.eks kan du jo lave dit fastnet nummer om til mobil.
Om man også kan den anden vej rundt, det er jeg ikke helt klar over.
Men forudsat at spørgerens intention var at vide om han ved kald til et
givent nummer blev takseret for kald til fastnet eller til mobiltelefon så
er listen fint brugbar.
Selvom et fastnetnummer bruges på et mobiltelefon vil den der kalder op til
nummeret stadig kun blive takseret for et fastnetkald.
--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk
//Gratis webhosting: http://gratishotel.dk
Chano Andersen
2011-06-06 22:37:03 UTC
Post by Cykelsmeden
er der nogen steder hvor man kan se hvilken udbyder der "ejer" et givet
nummer?
elle mere specifikt, om et givet nummer er mobil, IP eller fastnet?
Det kan ses i OCH, som er den centrale database over sammenhængen mellem
udbyder og nummer. Adgangen kræver dog login, og dette udleveres mig
bekendt kun til teleselskaber.

Visse myndigheder, politi og alarm 112 har også adgang til at lave
opslag direkte i OCH, om nødvendigt.

Hvad er årsagen til at du ønsker at lave et sådan opslag?

- Chano Andersen
Henrik ;-
2011-07-04 23:14:16 UTC
Post by Chano Andersen
Hvad er årsagen til at du ønsker at lave et sådan opslag?
Det er da naturligvis for at være sikker på at man ringer gratis til et
nummer og at man ikke er bundet til en bestemt teleudbyder og kan flytte
sit nummer igen hvis de tager røven på een.
Chano Andersen
2011-07-05 21:09:12 UTC
Post by Henrik ;-
Post by Chano Andersen
Hvad er årsagen til at du ønsker at lave et sådan opslag?
Det er da naturligvis for at være sikker på at man ringer gratis til et
Det kan dit eget selskab jo oplyse dig, det er mig bekendt et krav, at
du er i stand til at gennemskue prisen på dit opkald.
Post by Henrik ;-
nummer og at man ikke er bundet til en bestemt teleudbyder og kan flytte
sit nummer igen hvis de tager røven på een.
Du kan altid flytte dit nummer til en anden udbyder, de skal frigive det
næstkommende arbejdsdag, hvis de modtager anmodningen inden kl. 16. Dog
skal du stadig opfylde eventuelle økonomiske forpligtelser, f.eks.
bindingsperiode og opsigelsesvarsel, selvom nummeret er flyttet.

- Chano Andersen
Leif Neland
2011-07-06 05:38:47 UTC
Post by Chano Andersen
[...]
Husk lige, at det ikke er sikkert at det selskab, du vil flytte *til*
kan/vil tage imod dig lige så hurtigt. Det er der ikke
lovgivet/reguleret om.

Så dit nr kan risikere at blive hjemløst.
På den anden side, så plejer det vist at være det nye selskab, der beder
det gamle om at slippe nr; det ny selskab skal naturligvis have en
fuldmagt fra dig.

Leif
Chano Andersen
2011-07-06 18:45:34 UTC
Post by Leif Neland
Husk lige, at det ikke er sikkert at det selskab, du vil flytte *til*
kan/vil tage imod dig lige så hurtigt. Det er der ikke
lovgivet/reguleret om.
Jeg er helt med på hvordan det fungere, jeg arbejder selv i branchen. ;)
Post by Leif Neland
Så dit nr kan risikere at blive hjemløst.
På den anden side, så plejer det vist at være det nye selskab, der beder
det gamle om at slippe nr; det ny selskab skal naturligvis have en
fuldmagt fra dig.
Dit nummer bliver ALDRIG hjemløst, med mindre modtagende selskab fucker
op... Det vil ALTID være knyttet til et selskab, om det selskab så
forstår at få det til at fungere, er en helt anden sag. Jeg tror jeg har
hørt skræk historier fra stort set samtlige udbydere på det danske marked.

- Chano Andersen